למורדי גטו ורשה

מיקום בארץ:ירושלים- יד ושם
אתר:יד ושם
סוג:אנדרטה
אמן:נתן רפופורט
קישורים:
אתר יד ושם


תאור
אנדרטה בעלת שני חלקים זה לצד זה, כמו ספר פתוח, על קיר עשוי לבנים אדומות המסמלות את חומות הגטו וביניהם הכתובת: "בְּדָמַיִךְ חֲיִי" (יחזקאל ט"ז, ו'). בחלק הימני, יש תבליט מברונזה, 'המצעד האחרון', המתאר את הגירוש ההמוני של היהודים אל מחנות ההשמדה. בראש הצועדים אדם מבוגר, שפוף ומזוקן, חבוש כובע מצחיה ונעול מגפיים, מבטו מושפל, ידו האחת אוחזת בשק מיטלטלין שעל כתפו, וידו השנייה נשענת על מקל. אחריו צועדת אישה הרה, משפילה מבט וחובקת את בטנה בשתי ידיה.
לידה הולכת אישה כפופה, ראשה וכתפיה מכוסים בשביס והיא חובקת נערה צעירה. מאחוריהן, במרכז התבליט, איש מזוקן עטוי טלית. בידו האחת אוחז ומאמץ אל לבו ספר תורה, וידו השנייה מונפת ואצבעותיה פסוקות כפי שנהוג בברכת כהנים. חזהו חשוף ושרירי. אחריו בשורה אישה צעירה שפופה עטויה שביס, אוחזת בידו של בנה הקטן הלוטש עיניו במבט מבוהל. מאחוריהם דמות המרימה ידיה ואוחזת בראשה, ובהמשך צועד גבר צעיר וחסון הנושא בידיו פעוט, והוא מגונן עליו בכנף בגדו.
לידו אישה אחרת, שביס לראשה וכתפיה, שפופה ומכסה בכפות ידיה את עיניה כאילו בוכייה. נראה כי התהלוכה לא נגמרת משום שהדמות האחרונה מביטה לאחור אל השיירה הנמשכת. המגורשים: זקנים, מבוגרים, צעירים, ילדים, נשים, גברים, מתוארים בפרטי פרטים כדי להדגיש כי הגירוש ההמוני וההשמדה לא פסחו על איש, כולם הובלו אל מחנות ההשמדה. במישור האחורי מבצבצות קסדות של חיילים נאצים וקצות הפגיונות שלהם, תיאור פניהם חסר באופן מפגיע.

בהמשך הקיר משמאל, בתוך גומחה, עומד תבליט גבוה עשוי מברונזה המתאר את 'המרד'. על המשטח בתחתית מתוארת דמות של גבר מוטל, ערום בפלג גופו העליון, והוא שכוב בין הריסות. ראשו וידיו שמוטים ברפיון במטרה להבליט את היותו המייצג של המתים. משמאלו נראה גבר מבוגר, מזוקן בתנוחה של קימה מעמידה שפופה, והוא אוחז בשתי ידיו באבן ונושא מבטו באלכסון מעלה, כאילו הוא מתכונן לתקיפה. במרכז מתוארת דמות בולטת של גבר צעיר לבוש מעיל ומכנסיים בלויים, חזהו חשוף ובידו הוא אוחז ברימון. בשל מרכזיותה, גודלה ואופן תיאורה של הדמות היא מסמלת כנראה את מפקדי המרד.
מאחורי הדמות המרכזית, בצד שמאל מתואר עלם ובידו פגיון, ובצד ימין נראית נערה מתולתלת שער מביטה נכחה, אוחזת ברובה ועל חזה תלויה באלכסון חגורת כדורים. בקצה השמאלי למעלה מתוארת אישה חשופת חזה עם תינוק בידה האחת, וידה השנייה מורמת כדי להגן על עצמה וכדי להציל את התינוק מלהבות הגטו הבוער שברקע. הדמויות מייצגות קשת של גילים, נשים וגברים, והן אוחזות בכלי הנשק השונים שלוחמי הגטו השתמשו בהם.

מידע נוסף: האנדרטה ביד ושם היא העתק האנדרטה שהוקמה על ידי האמן בוורשה, בשנת 1948