ועדת שני: המלצות חדשות להכרה במחלות

באתר של הרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר, פורסמו לאחרונה ההמלצות החדשות של ועדת שני. המלצות אלה נוגעות לקריטריונים להכרה במחלות פרקים ועמוד שדרה בגין השואה
כזכור, ועדת שני הוקמה בעקבות המלצות ועדת דורנר, לשם יצירת קריטריונים אחידים המבוססים על מחקרים, לבדיקת הקשר הסיבתי שבין המחלה שממנה סובל ניצול השואה לבין היותו נרדף בתקופת השואה. המלצות אלו מתייחסות, כמובן, אך ורק לאותם עשרות אלפי ניצולים המקבלים קצבה ממשרד האוצר לפי חוק נכי רדיפות הנאצים (דהיינו, שעלו לפני 1.10.1953). הוועדה התייחסה בהמלצותיה לארבע קבוצות של מחלות:1. לגבי מחלות דלקתיות (כגון דלקת מפרקים שגרוניתראומטית – rheumatoid arthritis ) – נקבע כי באופן כללי יש להכיר בניצולים מהמעגל הראשון והשני, אולם אך ורק אם יש תיעוד של פריצת אותה מחלה לפני 1960. לגבי דלקת פרקים הנלוות למחלת העור פסוריאזיס (Psoriatic Arthritis) נקבע, כי אם הוכר אדם כסובל מפסוריאזיס עקב השואה וכיום סובל ממחלת פרקים עקב הפסוריאזיס (על בסיס המלצות הועדה לקשר בין השואה ומחלות עור) – אין צורך בעדות לקיום דלקת הפרקים בעבר.

2. לגבי מחלת המפרקים הניוונית השכיחה ביותר – אוסטיאוארתריטיס – נקבע כי לא ניתן לקבוע קשר סיבתי בין מחלה זו לשואה.

3. לגבי מחלות הנובעות מטראומה קשה לפרקים ואו לעמוד השדרה – נקבע כי יש להכיר בניצולי שואה מהמעגל הראשון בלבד (דהיינו, יוצאי מחנות, גטאות או אתר השמדה או שחיו בסתר או בזהות בדויה ושהו באזור שנכבש או סופח על ידי גרמניה הנאצית), וכן רק אם היה ביטוי לכך עד 1960.

4. לגבי מכאובים כגון פיברומילגיה, בורסיטיס וכאבים כלליים – נקבע כי ההתייחסות אליהם צריכה להיות מהכיוון הנפשידכאוני ומשום כך הועדה לא עסקה בקשר הסיבתי שבינם לבין השואה. חשוב גם לציין כי בניגוד להמלצות הקודמות, שבהן נקבעו גם קריטריונים לקביעת אחוזי הנכות (לגבי מחלות לב, לחץ דם, סכרת, שיטיוןאלצהיימר, אוסטיאופרוזיס וסרטן המעי הגס החלחולת, או הריאות); הרי שלגבי מחלות הפרקים הועדה קבעה, כי מכיוון שהיא הוכרה למספר קטן יחסית של ניצולים, אחוזי הנכות לגביה יקבעו לפי הליקוי התפקודי שלהם.
את הנוסח המלא של המלצות ועדת שני לגבי מחלות פרקים ועמוד השדרה ניתן להוריד מהאתר של משרד האוצר מהכתובת הבאה:http://ozar.mof.gov.il/shoarights/forms/15.pdf

אזהרה: המידע נועד למטרות מידע והגברת מודעות לזכויות הניצולים בישראל ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף להם ו/או המלצה לנקיטת אמצעים ו/או הימנעות מהם. המידע להלן איננו כולל את מלוא היקף הסוגיות המשפטיות או הנסיבות האישיות השונות שהיו רלבנטיות להחלטות האלו ואשר עלולות שלא להתאים לנסיבותיהם האישיות של קורבנות אחרים של רדיפות הנאצים. משום כך מומלץ לפנות לייעוץ משפטי או לרשות המוסמכת לפני ביצוע פעולה כלשהי בהסתמך על מידע זה. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקורא וכל הסתמכות על האמור לעיל הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד.