משרד המשפטים: ניצולי שואה יקבלו 9 שעות סיעוד נוספות ללא צורך בהגשת בקשה

מתוך האתר "ספונסר"

יחימוביץ’: "משבחת את ההתקדמות שנעשתה מאז כינוס הוועדה לפני חודש – אבל מאיצה בכם לפעול בבהילות: בכל חודש מתים עוד אלף ניצולים"
14/02/2018 | 15:35 | מערכת ספונסר | הוסף תגובה | הדפס כתבה |
החזר ממס הכנסה
הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת קיימה היום (ד’) דיון מעקב נוסף על הכשלים והסחבת בטיפול המדינה בניצולי השואה – בהמשך לדו"ח מבקר המדינה על סיוע המדינה לניצולי שואה מאפריל 2017. בדומה לדיון הקודם אשר נערך לפני חמישה שבועות, גם דיון זה תורגם סימולטנית לשפת הסימנים, לטובת ניצולי השואה החרשים.

יו"ר הועדה ח"כ שלי יחימוביץ’: "מברכת על מינויו של סגן שר האוצר, יצחק כהן, לתכלול בין הגופים מטעם הממשלה. הוא מחויב ומסור לנושא, ומצויד בידע רב ובנכונות לצלול לפרטים.

על אף ההתקדמות שאנו שומעים עליה, כ-1,000 ניצולי שואה נפטרים מדי חודש, גם ברגע זה, וזמננו אוזל. אין לנו את הפריווילגיה להקים עוד ועוד ועדות ולחכות: הרבה ניצולים אינם ממצים את זכויותיהם, והגופים השונים פועלים בסבך סמכויות ותפקידים, פעמים רבות מבלי שהם מדברים אחד עם השני. יחד עם זאת, אנחנו עדים להתקדמות ומברכים עליה. כבר בישיבה הקודמת שמענו ממשרד הרווחה על ניצול 98% מתקציב השירותים החברתיים לניצולי שואה, וגם בחודש שחלף מאז ישיבתנו הקודמת חלה התקדמות ניכרת: פתרון הסוגיה המשפטית כך שמתאפשר כעת לקבל 9 שעות סיעוד נוספות ללא צורך בהגשת בקשה, תוספת של כ-200 תקני עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות, ועוד. נתכנס מידי חודש למעקב צמוד אחרי מה שלא נפתר.

יצחק כהן, סגן שר האוצר: "ראש הממשלה קיבל החלטה למנות אותי לגורם המתכלל את עבודת הגורמים השונים המטפלים בנושא, וזאת לאור המלצתו של משרד מבקר המדינה. קיימנו מספר ישיבות בנושא. אציין שתקציב הרשות לזכויות ניצולי שואה – 5.2 מיליארד ₪ – מנוצל באופן מקסימלי. הממשלה רואה חשיבות עליונה בטיפול בניצולים; יצאנו לדרך והמטרה להגיע לכל ניצול. נכון להיום יש עדיין ניצולים שלא ממצים את זכויותיהם, ואנחנו פועלים להגיע אליהם כדי שימצו את כל הזכויות. ברור לכולם שצריך לעבוד מהר.

ככל שיש לגורמים אזרחיים שונים רעיונות לדרכים בהם ניתן לטייב את הטיפול בנושא ניתן להפנות אותם לעופרה רוס, מנהלת הרשות לזכויות ניצולי שואה. באשר לרפורמת הסיעוד שקיימת היום בחוק ההסדרים – הרפורמה עתידה להוסיף תקציבים למתן טיפולי שיניים לקשישים. בעיות הייחודיות, שעלו בדיון, בנוגע למצב השיניים של ניצולי השואה עתידות להיות מטופלות במסגרת הרפורמה. גם יוצאי עדות המזרח מטופלים במסגרת הועדה שהקמנו."

אודי פראוור, סמנכ"ל ממשל וחברה, משרד ראש הממשלה: "עשינו עבודה מרובה, מהמינוי של סגן השר יצחק כהן כגורם מתכלל, דרך עבודה מאומצת בנושא של תכנית הסיעוד. ראש הממשלה הנחה לערוך סקירה של מקבלי הקצבה וכמה הם מקבלים, בעניין החברה להשבת נכסי ניצולי השואה – גם שם עשינו עבודה כדי שהניצולים יקבלו באופן שוטף את המגיע להם. בעניין העברת כסף לעמותות המסייעות לניצולי השואה, האצלנו את הסמכות לטיפול בהעברות למשרד לשוויון חברתי שעושה עבודה מבורכת בנושא. כמו כן, בעקבות הישיבה האחרונה בועדה זו החלטנו לוותר על עריכת סקר נוסף לאיתור ניצולי שואה חדשים ולהסתפק במידע הקיים כיום ברשויות המקומיות וברשות לזכויות ניצולי השואה. פישטנו את הנהלים הבירוקרטים המקשים וגרמנו למחשבים לדבר בינם ובין עצמם במקום שניצול השואה יצטרך לגשת למספר גורמים שונים כדי למצות את זכויותיו. החלטתנו היא לא להמליץ על קיצור התור עבור ניצולי השואה בהמתנה לדיור ציבורי כיוון שהדבר יבוא על חשבון אוכלוסיות נזקקות אחרות. כמו כן ערכנו שינויים באופן בו נערכות בדיקות הזכאות לקצבה בביטוח הלאומי."

צחי סעד, מנהל החטיבה הכלכלית במשרד המבקר אמר כי בדו"ח נמצא שאין גורם מרכז ומתכלל את עבודת משרדי הממשלה והגופים המתנדבים. בעקבות הישיבה הקודמת בוועדה התבשרנו כי לראשות צוות השרים מונה סגן שר האוצר שיהיה אחראי על התכלול. הוא הוסיף והדגיש את הדחיפות בצורך בטיפול, אנשים מזדקנים והולכים לעולמם יש דחיפות בטיפול. בדוח ראינו כי יש צורך חברתי בדגש על הקלה על בבדידותם של הניצולים והתקציב לא נוצל. בדיון הקודם ראינו שמשרד הרווחה מימש את כל הארבעים מיליון שהוקצו לכך. נציבות פניות הציבור במשרד מבקר המדינה מטפלת בבעיות אישיות וניתן להפנות אליה ניצולים לסיוע.

יעל אגמון, משרד האוצר: "לאור מסקנות שנגזרו מישיבת הועדה הקודמת הקימה הממשלה צוות של 90 יום שבונה תכנית במסגרתה נשקלת האפשרות שניצולי השואה לא יפתחו תיק בלשכות הרווחה על מנת למצות את זכויותיהם. בנוסף קיבל משרד הרווחה כ-200 תקנים המתוקצבים ע"י המדינה בבסיס התקציב, עבור עובדים נוספים ברשויות מקומיות, חלק לא קטן מהתקנים שנוספו ינותבו לשירות לטובת הזקן."

עפרה רוס, מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה: "מאז הדיון הקודם הדברים קבלו חידוד משמעותי. הרשות לקחה על עצמה לבנות תכנית חכמה וסיסטמתית שתיתן מענה למיצוי הזכויות לניצולי השואה עד להגעה לביתו של כל ניצול במידת הצורך. זאת בקבוצה של 70 אלף הניצולים המוכרים שזכויותיהם משתנות בהתאם לשינויים במצבם. ישנה קבוצה נוספת של כ 100 אלף אנשים שלפי גיל וארץ המוצא ישנה סבירות שהם זכאים לזכויות והרשות תגיע גם אליהם.

שי סומך, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים: השרה חתמה על צו הקובע שניצולי שואה המקבלים שעות סיעוד יקבלו את הזכאות ל 9 שעות סיעוד נוספות ללא צורך בהגשת בקשה. הצו יאושר בהקדם בוועדת החוקה. יו"ר הועדה יחימוביץ’ אמרה כי תפנה ליו"ר הועדה ח"כ ניסן (2680↓0.52%−) סלומיאנסקי על מנת לזרז אישור הצו וכניסתו לתוקף.

ח"כ לשעבר קולט אביטל, יושבת ראש מרכז הארגונים של ניצולי השואה, אמרה כי היא מוטרדת מאותה קבוצה של ניצולי שואה המקבלים רק 3960 ₪ לשנה. "צריך לעשות משהו כדי לשפר את מצבם כי הם נמצאים מתחת קו העוני. היא הוסיפה ואמרה כי הובטח לה על ידי ראש הממשלה שמנכ"ל משרדו יציע פתרון לקבוצה הזו."

איריס בז’ראנו, מפקחת ארצית באגף לשירותי רווחה ושיקום ממשרד הרווחה אמרה כי בשנת 2018 המשרד ימשיך לבצע ולתקצב את המועדונים המפעילים פעילות חברתית. בתחילת מרץ יפרסם המשרד קול קורא לפתיחת מועדוני מופת חדשים ברשויות שאין בהם מועדונים. בהתייחס לפער בגובה ’סל התקשורת’ לו זכאים החירשים הצעירים לעומת הקשישים אמרה כי המשרד החל בעילות להשוואת שעות הסיוע. ח"כ יחימוביץ’ אמרה כי בישיבה הבאה נצפה לבשורות בתחום זה.

אפרים גיל עד, מנהל תחום תמיכות במשרד לשיווין חברתי אמר כי נעשים שינויים בתהליכי קבלת התמיכות על מנת לסייע לארגונים המסייעים לניצולי השואה. בין השינויים פטור מהגשת מסמכים מסוימים ינתן בבקשות עד לגובה מאה אלף ₪ במקום עד סכום של 30 אלף. עוד שופר הסיוע החשבונאי והעמותות יקבלו ליווי צמוד מבחינה חשבונאית כאשר הכל נעשה בשיתוף החשב הכללי.

עו"ד יפעת סולל, "כן לזק", אמרה כי עדיין ניצולים שעלו אחרי 1953 מופלים לרעה רק בשל שנת עלייתם. סגן שר האוצר הגיב ואמר כי אין אפליה. ניצולים מהמעגל הראשון יוצאי מחנות מקבלים את אותה התמיכה.

יוחנן רון, מהעמותה הפרלמנטרית לניצולי השואה אמר כי רובם של הניצולים סבלו מתת תזונה וסובלים כעת מבעיות של שלד ובעיות קשות בשיניים. שיקום הפה עולה בין 30 ל 80 אלף סכום שרבים מהשורדים אינם יכולים לממן (835↑0.74%) המימון המקסימלי שהניצולים מקבלים מגיע ל 5000 ₪ בלבד. זו הוא מיון שאיננו פותר את הבעיה. יו"ר הועדה יחימוביץ’ אישרה כי היא יודעת מסיפורה של אמה, ממקור ראשון, כי ישנן בעיות ייחודיות כגון בעיות גדילה ובעיות שיניים לניצולים שהיו במצבים מסוימים. סגן שר האוצר יצחק כהן אמר כי שר האוצר וסגן שר הבריאות החליטו לתקצב 400 מיליון ₪ את הטיפול בנושא. מספטמבר 2018 יעמוד התקציב לטיפול בשיקום הפה בכל קשיש מעל גיל 75 וכמובן שבתוכם כל הניצולים.

פרופ’ יצחק קרן, היסטוריון ליהדות ספרד וחבר עמותת ניצולי השואה אמר כי ניצולים יוצאי ספרד והמזרח לא מקבלים מענה בממשלה ובוועדת התביעות. 120 אלף יהודי עיראק קורבנות הפרהוד לא מוכרים. 50 אלף מיהודי מרוקו איבדו את הבתים והיו תחת הממשל של וישי. הוא סיים ואמר כי אם יכירו בזה רוב החברה תרגיש שייכות לשואה. סגן שר האוצר יצחק כהן אמר כי משה כחלון שר האוצר החליט להכליל את נפגעי הפרהוד והם מטפולים על יד הרשות לניצולי השואה.