פגישה שהתקיימה ב 27/4/2017 בשגרירות גרמניה בת"א בעניין מקבלי רנטה במסגרת חוק ה – BEG

פגישה שהתקיימה ב 27/4/2017 בשגרירות גרמניה בת"א בעניין מקבלי רנטה במסגרת חוק ה – BEG  .

הפגישה התקיימה לפי בקשתו של מר מרדכי הראלי, יו"ר ארגון עובדי הכפייה תחת שלטון הנאצים. מטרת הפגישה הייתה להתריע על מצבם הקשה של מקבלי רנטת ה- BEG  בישראל, שמספרם בסוף 2016 היה 7212. ניצולים אלה מופלים לרעה בתחום של תגמולי אלמנות, אחוזי נכות, הכרה במחלות שמזכות בפיצוי וכו', בהשוואה לניצולים שמקבלים רנטה  מאוצר מדינת ישראל, כאשר בנוסף לכך הרנטה שלהם נשחקה בכ- 15% בגלל עליית שער השקל לעומת היורו. החוק הגרמני המיושן, שנחקק לפני 50 שנה,  כאשר רוב הניצולים היו צעירים, הנו נוקשה ומתעלם לחלוטין הן מהשינויים שחלו בצרכי אוכלוסיית הניצולים המזדקנת  והן מהתפתחויות שחלו במדע הרפואה.

מצוקתם של מקבלי רנטת BEG  בישראל מתוארת בעצומה שחתומה ע"י 40 ניצולים המשתייכים לקבוצה זו. העצומה מופנית לקנצלרית הגב' אנג'לה מרקל עם הבקשה להתערב לטובת הניצולים שמספרם הולך ופוחת מיום ליום. נוסח העצומה הוגש בגרמנית ובעברית יחד עם החתימות ורשימת החותמים.

מהצד הישראלי השתתפו בפגישה, מלבד מרדכי הראלי, גם מר משה העליון, סגן יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי שואה , הגב' רות ווגנר (שהיתה מזכירתו של נח פלוג ז"ל) ועו"ד אבי וובר, המסייע למשרד לשוויון חברתי כיועץ מומחה חיצוני לענייני המשפט הגרמני. מר מיכאל גילעד (מי שניהל במשטרה את חקירתו של אדולף אייכמן) היה אמור אף הוא להשתתף, אך הדבר נבצר ממנו בגלל מצב בריאותו.

בשגרירות הגרמנית קבלו את פנינו ממלאת מקום השגריר הגב'  Monika Iwersen (השגריר עצמו הוזמן בדחיפות למשרד החוץ בירושלים) ומר Cord-Henrik Moeller  , ראש המחלקה המשפטית והקונסולרית. הפגישה התקיימה באווירה ידידותית כשהם ערים לבעייתם הקשה של מקבלי רנטת ה- BEG. הובטח, כי העצומה תועבר בדחיפות ללשכתה של הקנצלרית מרקל מתוך תקוה לקבלת מענה מהיר. סוכם גם, כי חתימות נוספות על העצומה, אשר ממשיכות להגיע כל הזמן, תועברנה אף הן לשגרירות ומשם ללשכתה של הקנצלרית.

במהלך המפגש הוזכרו הדיונים שמתקיימים בנושא ה BEG  בין הצוותים של ממשלות גרמניה וישראל והובאה הערכה למאמץ שנעשה. עם זאת צוין, כי טרם הושגו תוצאות מעשיות, כאשר מספרם של מקבלי הרנטה שעודם בחיים פוחת מיום ליום. נציגי השגרירות ציינו כי הם מודעים לכך וציינו, כי הבעיה נובעת מהקושי לשנות חוק שנחקק, מצב שמאלץ את הצדדים לחפש פתרונות אלטרנטיביים לטובת קבוצת ניצולים זו.

כ"כ נמסר במפגש, כי השגרירות הקימה  צוות למענה טלפוני בכל ענייני פיצויים המשולמים ע"י ממשלת גרמניה. פרטי ההתקשרות אל הצוות, אשר נותן מענה גם בשפה העברית והרוסית מופיעים בנספח.

נספח: פרטי קישור לצוות המענה הטלפוני בענייני פיצויים בשגרירות גרמניה

עובדות השגרירות המשתתפות בצוות:

  • הגב' רגינה סמרדובה Regina Smerdova
  • הגב' אנא אושר Anna Osher

המענה ניתן בשפות עברית, גרמנית ואנגלית. עם הגב' סמרדובה אפשר לדבר גם רוסית.

טלפונים: 03-6931304, 03-6931391

פקס: 03-6931308

דואר אלקטרוני:

rk-133@tela.diplo.de

rk-134@tela.diplo.de

שעות המענה:

ימי ב', ג', ד, ה' בין השעות 9:00-12:00 ו – 12:30-14:00

ביום ו' 9:00 – 12:00