פסק דין חדש הכיר בסרטן שלפוחית השתן לפי חוק נכי רדיפות הנאצים

ב-24.12.2013 ניתן פסק דין בבית המשפט השלום בבאר שבע לגבי תביעה של ניצול שואה להכרה בסרטן שלפוחית השתן לפי חוק נכי רדיפות הנאצים הרלבנטי, כידוע, רק לניצולים שעלו לישראל עד ה-1.10.1953.
תביעתו למשרד האוצר להכרה במחלה זו נדחתה מכיוון שלא הוכיח את הקשר הסיבתי בין סרטן שלפוחית השתן לבין רדיפות הנאצים והוא גם טען שאין באפשרותו להגיש חוות דעת רפואית שתוכיח את אותו הקשר.

כידוע, המלצותיה הסופיות של וועדת שני שעסקה בקשר הסיבתי בין מחלות הסרטן לבין רדיפות הנאצים; קבעו שיש להכיר רק במחלות הסרטן של המעי הגס והחלחולת וסרטן הריאה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים (ללא הבדל בין ניצולים מהמעגל הראשון למעגל השני).

אולם באותו פסק הדין החדש נכתב כי בית המשפט מצא בדו"ח של אותה הוועדה שקיים עודף סיכון מובהק גם לפיתוח סרטן בשלפוחית השתן בקבוצת ניצולי השואה:
בעמוד 18 בדו"ח נכתב כי "עודף סיכון מובהק נצפה באופן עקבי עבור 3 קבוצות החשיפה ב-3 אתרים: מעי גס-חלחולת, ריאות ושלפוחית השתן."
בעמוד 23 בדו"ח נכתב כי " בהתייחס לאתרי סרטן ספציפיים, בהשוואה לקבוצת הנדחים, בכל קבוצות ההשוואה נמצא עודף סיכון מובהק לפיתוח סרטן מעי גס וחלחולת סרטן ריאות ושלפוחית השתן."
את דו"ח וועדת שני בנוגע לקשר בין חשיפה לשואה לבין התפתחות סרטן, ניתן להוריד במלואו מהכתובת הבאה – http://ozar.mof.gov.il/shoarights/forms/7.pdf .

על כן קיבל בית המשפט את התביעה של אותו ניצול השואה בעניין זה והחזיר את הדיון לרשות לזכויות ניצולי שואה שבמשרד האוצר על מנת לקבוע את אחוזי הנכות בפגימה זו.

לצפייה בפסק הדין (ו"ע 43685-09-13, מילה נ' הרשות) מתוך אתר בתי המשפט לחץ כאן 

אזהרה: המידע נועד למטרות מידע והגברת מודעות לזכויות הניצולים בישראל ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף להם ו/או המלצה לנקיטת אמצעים ו/או הימנעות מהם.
המידע יכול להשתנות עקב נסיבותיו המיוחדות של כל מקרה שלא נכללו בסקירה וערעורים על אותם פסקי הדין שיכולים להתקבל לאחר מכן על ידי ערכאה גבוהה יותר או המלצות חדשות של ועדת שני.
המידע להלן איננו כולל את מלוא היקף הסוגיות המשפטיות או הנסיבות האישיות השונות שהיו רלבנטיות לפסקי הדין האלו ואשר עלולות שלא להתאים לנסיבותיהם האישיות של קורבנות אחרים של רדיפות הנאצים. משום כך מומלץ לפנות לייעוץ משפטי או לרשות המוסמכת לפני ביצוע פעולה כלשהי בהסתמך על מידע זה. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקורא וכל הסתמכות על האמור לעיל הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד.