נח פלוג ז"ל

 נח פלוג, יושב ראש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, הלך לעולמו ביום ה', ה-11.8.11 בגיל 86. בנוסף להקמת מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, היה גם נשיא ארגון אושוויץ הבינלאומי, סגן נשיא ועידת התביעות, חבר הוועד המנהל של"יד ושם" ויקיר העיר ירושלים. הוא נטמן בבית הקברות בקרית ענבים.

פלוג נולד בעיר לודז' בפולין. במהלך מלחמת העולם השנייה, בהיותו ילד, הצטרף למחתרת הנוער בגטו לודז'. מאוחר יותר היה אסיר במחנות אושוויץ, גרוס-רוזן ומטהאוזן. ב-1944 חוסל גטו לודז׳, ופלוג נשלח בטרנספורט לאושוויץ. בסלקציה בשערי אושוויץ נשלח לעבודה ולא להשמדה, ובמשך כמה חודשים חפר בונקרים תת־קרקעיים. בפברואר 1945 צעד באחת מצעדות המוות למחנה מאטהאוזן באוסטריה. יום לפני שחרור המחנה על ידי הכוחות האמריקאיים ברחו הגרמנים. האסירים, ופלוג בתוכם, השתלטו על המחנה והרגו 52 שומרים ומשתפי פעולה.

ביום השחרור, במאי 1945, היה פלוג בן 20 ושקל 32 קילוגרם. הוא נשלח לבית הבראה ובתוך שישה שבועות הוסיף למשקלו 24 קילוגרם. לאחר שהבריא, שב לביתו בלודז׳ וגילה שאף אחד מקרובי משפחתו לא שרד. באותה שנה נישא לדורותה לבית טוגנדרייך, אף היא ניצולת אושוויץ, והשניים חזרו ללמוד בבית הספר התיכון בעירם כדי להשלים את בחינות הבגרות. בתחילת 1958 קיבלו בני הזוג אשרת יציאה מפולין ועלו לישראל.  שניהם סיימו לימודים אקדמאיים: נח בכלכלה, דורותה ברפואה. לזוג שתי בנות וארבעה נכדים.