איל"ר – ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש

פרטי הקשר לארגון

אופי פעילות הארגון:

ארגון איל"ר - ארגון יהודי עולמי להחזרת רכוש, הוקם בראשית 1993 בתיאום עם ממשלת ישראל, במסגרת המאמצים להחזרת רכוש יהודי קהילתי, ורכוש יהודי ללא יורשים, בארצות מזרח אירופה ומערבה מחוץ לגרמניה ואוסטריה. הוא נחשב לבא כוחו החוקי והמוסרי של העם היהודי, בכל הנוגע לתביעות להחזרת נכסי היהודים באירופה, למעט גרמניה ואוסטריה (בהן מייצגת ועידת התביעות את העם היהודי).
8 גופים שותפים להקמתו: הקונגרס היהודי העולמי, הסוכנות היהודית, התנועה המיונית העולמית, הג'וינט, בני ברית, ועידת התביעות ושני ארגוני הניצולים- מרכז הארגונים והכנס האמריקאי של ניצולי השואה. מאוחר יותר הצטרפו אגודת ישראל העולמית וכן נציגות משותפת של יהודי אירופה.
בשנת 1993 נחתמה אמנה בין איל"ר לבין ממשלת ישראל הקובעת את עקרונות שיתוף הפעולה והתיאום בין הצדדים, וכן את מעמדה המרכזי של ישראל כיורשת הרכוש היהודי ללא יורשים, כמו גם את מעמדה של איל"ר כמייצגת העם היהודי בכל נושא השבת הרכוש. נציגי ממשלת ישראל משמשים כמשקיפים בהנהלת איל"ר. עם הקמת הארגון נבחר משה זנבר כחבר הנשיאות ונח פלוג שימש כמזכ"ל איל"ר. לנשיא הארגון נבחרו אדגר ברונפמן, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, כשני יושבי ראש נבחרו – ישראל זינגר, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, ואברהם בורג, יו"ר הכנסת לשעבר, שהיה בשעתו יו"ר הסוכנות. נציג מרכז הארגונים, נפתלי לביא, נבחר לכהן כסגן יו"ר הנהלת איל"ר וכממונה על המשא ומתן המדיני. למנכ"ל הארגון נבחר אלי שפניץ'.
מזה למעלה מעשור מנהלים נציגי איל"ר מגעים עם ממשלות מרכז ומזרח אירופה, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, רומניה, קרואטיה, אוקראינה והארצות הבלטיות, במטרה להביא להחזרת רכוש קהילתי יהודי בארצות אלה. עד כה נאספו פרטים על אלפי נכסים יהודיים ציבוריים, מבנים ששימשו בעבר בתי כנסת, בתי ספר, בתי חולים ומוסדות תרבות יהודיים. מבנים אלו, שהיו שייכים לקהילות היהודיות הוחרמו בתקופת השואה על ידי הנאצים, ואחר כך הולאמו בידי המשטרים הקומוניסטיים. העניין מורכב מאחר וחוקים שנחקקו במרבית ארצות מזרח אירופה קובעים שהחזרת הרכוש במסגרת מדיניות ההפרטה נועדה רק לאזרחי מדינות אלה ולא לאזרחים זרים. חוקים אחרים מתייחסים להחזרת הרכוש שהולאם על ידי המשטר הקומוניסטי ולא לרכוש שהוחרם מן היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה. כל אלה מערימים קשיים רבים בהליך המסובך של החזרת הרכוש היהודי וחקיקת חוקים רלבנטיים בארצות אלה.
איל"ר היתה פעילה גם בהשגת ההסדר על החשבונות הרדומים בבנקים השוויצריים, כמו גם בסוגיית פוליסות ביטוח מתקופת השואה. כתוצאה מפעילותה של איל"ר הוקמו במרוצת השנים עשרות ועדות חקירה היסטוריות, ציבוריות – ממשלתיות, במדינות שונות, שריכזו חומר היסטורי רב ערך על תקופת השואה והשפיעו גם על גיבוש הסדרים להשבת רכוש יהודי במיוחד בארצות מערב אירופה.
במסגרת תיאום ושיתוף הפעולה עם קהילות יהודיות בארצות אירופה השונות הגיע איל"ר בשנים האחרונות לשורה של הסכמים עם קהילות אלה (פולין, הונגריה, רומניה, ליטא, - במזרח, וצרפת, בלגיה, הולנד, נורבגיה במערב) בדבר הקמת קרנות משותפות שנועדו לתמוך במאמץ של איתור והחזרת הרכוש היהודי בהם, לממשם ולשקמם.

כתובת:
רח' מאפו 5 ירושלים. מיקוד: 94189.

כתובת אתר אינטרנט:
www.wjro.org.il

טלפון:

02-5612497/8

פקס:
 02-5612496

מזה למעלה מעשור מנהלים נציגי איל"ר מגעים עם ממשלות מרכז ומזרח אירופה, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, רומניה, קרואטיה, אוקראינה והארצות הבלטיות, במטרה להביא להחזרת רכוש קהילתי יהודי בארצות אלה.