נדחו תביעות עולים מלוב לתשלום רטרואקטיבי

בית משפט השלום בת"א, דחה שתי תביעות של עולים מלוב לתשלום רטרואקטיבי, בגין עילה נוספת של ניצולים המקבלים כבר קצבה לפי החלטת האוצר .
ב-8.1.2012 ניתן בבית המשפט השלום בתל אביב פסק דין (ו"ע 31599-10-10 הדדי נ' הרשות), שעסק בניצול המקבל קצבה משנת 2010 לפי החלטת משרד האוצר להכיר בעילת הפחד באותה מדינה בתקופת השואה.

הניצול טען כי יש לאפשר לו לטעון לעילת נרדפות נוספת, אשר הוזכרה בתביעתו הראשונה שהוגשה שנים רבות לפני כן (במקרה זה – מעשה אלימות משוטר גרמני שצויין על ידו במועד הגשת התביעה לראשונה בשנת 2001). הדבר עשוי היה לזכות אותו בתשלום רטרואקטיבי של עשרות אלפי ש"ח עבור התקופה שלפני 2010.

בית המשפט פסק, כי אילו ציין בבקשתו הקודמת להכרה לפי החלטת משרד האוצר כי ברצונו להיות מוכר לפי עילה נוספת, הרי שהחלטת האוצר להכיר אוטומטית משנת 2010 לא הייתה חלה עליו, וכל גרסתו הייתה עומדת למבחן (דהיינו, תוך לקיחת הסיכון כי יוחלט לבסוף שלא התקיימה אפילו עילת הפחד שעבורה הוא כבר מקבל קצבה). כמו כן קבע בית המשפט, שאם היה מוותר על הקצבה שכבר ניתנת לו לפי החלטת משרד האוצר להכרה לפי עילת הפחד, הרי שבית המשפט היה עשוי להיעתר לבקשתו. אולם משלא נעשה כך נדחה ערעורו על הסף.
את פסק הדין ניתן לראות בכתובת: http://www.meidashoa.co.il/pdf/8112.pdf

דחייה נוספת

ב-23.1.2012 ניתן, באותו בית משפט, פסק דין נוסף (ו"ע 4265-11-11 זנזורי נ' הרשות) לגבי ניצולה מלוב המקבלת גם היא קצבה משנת 2010 בגין עילת הפחד לפי החלטת האוצר, ושגם היא ביקשה לקבל תשלום רטרואקטיבי משנת 2001 בגין עילה נוספת (גם באותו מקרה נטענה עילת אלימות). היא אף הצהירה כי היא מוותרת לשם כך על ההכרה האוטומטית בעילת הפחד לפי החלטת משרד האוצר.

בית המשפט בחן את כל העדויות והגרסאות בתיק שלה ודחה לבסוף הן את עילת האלימות והן את עילת הפחד. את אותו פסק הדין ניתן לראות בכתובת: http://www.meidashoa.co.il/pdf/23112.pdf .

אזהרה: המידע נועד למטרות מידע והגברת מודעות לזכויות הניצולים בישראל ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף להם ו/או המלצה לנקיטת אמצעים ו/או הימנעות מהם.
המידע להלן איננו כולל את מלוא היקף הסוגיות המשפטיות או הנסיבות האישיות השונות שהיו רלבנטיות לפסקי הדין האלו ואשר עלולות שלא להתאים לנסיבותיהם האישיות של קורבנות אחרים של רדיפות הנאצים. משום כך מומלץ לפנות לייעוץ משפטי או לרשות המוסמכת לפני ביצוע פעולה כלשהי בהסתמך על מידע זה. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקורא וכל הסתמכות על האמור לעיל הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד.