פולין: מחפשים חוק וצדק לשורדי השואה

72 שנים אחרי תום מלחמת העולם השנייה, שרידי השואה הנוראה שהשמידה 90 אחוזים מיהדות פולין עדיין נאבקים על עשיית הצדק עימם; צדק בתשלום פנסיות על הסבל שחוו לפני המלחמה ובמהלכה, צדק על החזרת רכושם שהוחרם על ידי הנאצים, ואחריהם על ידי המשטר הקומוניסטי. זה 20 שנה מנסים נציגי הארגון העולמי להחזרת הרכוש היהודי (איל"ר) לשכנע את ממשלות פולין לדורותיהן להקדיש לנושא ניצולי השואה טיפול הולם וכולל. יותר ממחצית היהודים שנספו בשואה – כ־3 מיליון נשים, גברים וטף – היו אזרחי פולין.
בשנת 2009 חתמה ממשלת פולין, יחד עם עוד 46 מדינות, על "הצהרת טרזין", שבה התחייבו כל החותמים להחזיר רכוש יהודי ולדאוג לרווחת שרידי השואה. לאחרונה קיבל הפרלמנט האירופי גם הוא החלטה הקוראת לכל המדינות החברות בו להחזיר רכוש, תוך ציון שהזמן לעשיית צדק עם הקורבנות אוזל. כל הפניות האלה לא צלחו עד כה. 11 הצעות חוק נוסחו על ידי משרד המשפטים הפולני במשך השנים, אך כולן הוסרו מעל שולחן הממשלה.
בסוף השבוע התבשרנו כי ממשלת פולין החליטה להגיש הצעת חוק חדשה לפיצוי השורדים. אלא שקריאות השמחה שיצאו מגורמים שונים היו מוקדמות מדי, שכן עיון בטיוטת הצעת החוק מגלה שיש כאן מעשה חלקי ומוגבל, בבחינת יציאת ידי חובה. יתרה מזו – הצעת החוק מפלה בצורה בולטת את ציבור ניצולי השואה בארץ ובעולם. הם, שהשאירו את כל רכושם מאחוריהם וברחו מפולין אחרי שחרורם ממחנות המוות – לא יהיו זכאים להחזר. הצדק איתם לא ייעשה.
להחזרה חלקית מאוד של שווי הרכוש – 20 אחוזים מערכו בזמן הפקעתו ב־1945 או קודם לכן – יהיו זכאים רק בעלי אזרחות פולנית עכשווית. זאת ועוד: רק אלה שהיו אזרחי פולין ב־1920 והתגוררו בה בזמן הלאמת רכושם על ידי הקומוניסטים יהיו זכאים לפיצוי. הזכות לתבוע את הרכוש שמורה רק ליורשים ממדרגה ראשונה – דהיינו: לאלמנים או לאלמנות, וכן לבנים. זכות זו אינה נתונה לקרובי משפחה מדרגה רחוקה יותר, והרי משפחות שלמות נכחדו בשואה, והשארים, לרוב, הם קרובים רחוקים. עוד קובעת הצעת החוק כי האזרחים העונים לקריטריונים שנקבעו, יוכלו להגיש את תביעותיהם רק בתוך שנה.
זה שנים מתעלמת ממשלת פולין מתביעותיהם של ניצולי השואה, ובשיחות שונות עם נציגי הממשלה ועם פוליטיקאים, כאשר העלינו את התביעה להחזרת הרכוש הפרטי – נענינו שגם הם היו הקורבנות.
עם העלאת הצעת החוק הזו – ועוד בטרם תגיע לפרלמנט הפולני – אנו סבורים שהגיעה השעה שגם ממשלת ישראל תצטרף למאמצי ידידיה בעולם. אחרי ככלות הכל, מדובר באזרחי ישראל המופלים לרעה על ידי הצעת החוק הזאת. לראש הממשלה בנימין נתניהו קשרים טובים עם ראשי מפלגת "חוק וצדק" השולטת בפולין. מן הראוי הוא שנתניהו, שהפגין בעבר את דאגתו לציבור הניצולים, יפנה גם הוא לממשלת פולין ויתבע כי תנהג בהתאם לשם המפלגה השלטת: חוק וצדק.
הכותבת משמשת יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה ומזכירה כללית של הארגון העולמי להחזרת הרכוש