משה זנבר- על שותף לדרך

הכרתיו מקרוב ב-50 השנים האחרונות. לנח היו תכונות וכישורים שהפכו אותו למנהיג מלידה. לא מנהיג של נאומים, אלא של חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מקיף. מצעירותו היה מנהיג של בני גילו וכבר בגטו לודז' היה מראשי תנועת הנוער הקומוניסטית. בהמשך התאכזב מן הקומוניזם, עלה ארצה עם משפחתו הצעירה והשתלב בפעילויות ציבוריות אחדות.

למד כלכלה באוניברסיטה, עבד ככלכלן באגף התקציבים באוצר, בכנסת וייצג את מדינת ישראל בשוויצריה ובגרמניה. עם שובו ארצה חזר לפעול כאיש ציבור מובהק למען ניצולי השואה בארץ ובכלל. הוא ייסד יחד עמי וניצולים אחרים את מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל וכיהן בו כמזכיר כללי בעשור הראשון וכיו"ר בהמשך. בתפקידיו אלה הוביל את המרכז להישגים מובהקים, כגון השגת פנסיה חודשית מגרמניה לכל ניצול שואה בארץ ומחוצה לה.

המרכז שינה את המעמד החברתי של ניצולי השואה בארץ מן הקצה אל הקצה. בעשורים הראשונים לאחר הקמת המדינה התג "ניצול שואה" לא נחשב למשהו שיש להתגאות בו. פעילות המרכז ושל נוח בפרט, שינתה את המצב לחלוטין וכיום גם אנשים שלא היו כלל תחת שלטון נאצי, אך סבלו במלחמה, קוראים לעצמם בגאווה "ניצול שואה".

כשהספדתי אותו בבית העלמין התכוונתי לתאר לא רק את הישגיו של נח ואת אישיותו הנוחה והנעימה, אלא בעיקר את זוגיותו הנפלאה עם רעייתו דורותה. התחלתי לדבר אך המילים נעתקו מפי. הוא היה בעל יוצא מגדר הרגיל ואב למופת לבנותיו. חבריו הרבים אהבו אותו ונהנו להיות בקרבתו. כיו"ר המרכז היה דוברם הרשמי של כלל ניצולי השואה בארץ וכיו"ר ועדת אושוויץ הבינלאומית היה דוברם הראשי של הניצולים מכל חלקי תבל.

הישגו הבולט ביותר היה יוזמתו לדרוש וגם להשיג פנסיה חודשית שוטפת מגרמניה לכל ניצול שואה שהוא עסק בעבודת כפייה במחנות ריכוז. לפני כן שולם להם רק תשלום חד פעמי זעום. פנסיה חודשית שולמה עד אז רק ליוצאי גרמניה ולאלה השייכים לחוג התרבות הגרמנית. במסגרת זאת (סעיף 2), מקבלים כיום כשבעים אלף איש פנסיה חודשית, בנוסף לאותם כארבעים אלף שקיבלו בעבר אך אינם איתנו יותר. הסכום השנתי הכולל שמשלמת גרמניה מגיע כיום לכ 350 מליון דולר. מראשית הפעלת התכנית ועד היום שילמה גרמניה כ- 3,8 מיליארד דולר יותר, סכום שהוא גדול בהרבה מכל שאר סוגי הפיצויים האחרים יחד אותה תקופה. זהו הישג אדיר, ויבורך נח על יוזמתו ועל ערנותו המדינית בזיהוי הזדמנות זו עוד לפני איחוד גרמניה. הלוואי שיהיו לנו עוד מנהיגים כמוהו.

משה זנבר,
נשיא ומנכ"ל מרכז הארגונים